ساخت نانوفیلتر تصفیه آب با استفاده از نانولوله کربنی اصلاح شده

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۵ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۴۳۴

پژوهشگران سنگاپوری موفق به ساخت نانوفیلتری شده‌اند که فرآیند تصفیه آب را با کارایی بالا انجام می‌دهد. این نانوفیلتر را می‌توان در ادوات تصفیه قابل حمل استفاده کرد.
محققان موفق به ساخت نانوفیلتری شدند که قادر به تصفیه و خالص‌سازی آب است. این یافته جدید گامی به سوی نسل جدید ادوات تصفیه آب بوده که در نهایت، روی زندگی 780 میلیون نفر در جهان تاثیرمی‌گذارد، مردمی که در نواحی خشک زندگی کرده و به آب سالم دسترسی محدودی دارند.
این گروه تحقیقاتی از دانشگاه صنعتی سنگاپور نشان دادند که در صورت استفاده از نانولوله‌های کربنی در غشاء، می‌توان آلایندگی‌ها را از آب زدود؛ مشروط بر این که نانولوله‌های کربنی پیش از کامپوزیت شدن با غشاء در معرض پلاسما قرار گرفته باشند. این یافته جدید می‌تواند مسیر تولید نسل جدید از ادوات تصفیه آب قابل حمل را هموار کند.
محققان این پروژه معتقداند که این غشاء می‌تواند درون ادوات قابل حمل تصفیه آب قرار گیرد؛ ادواتی که به اندازه یک قوری است. این غشاء بسیار ارزان و قابل شارژ بوده و بسیار کاراتر از فیلترهای موجود در بازار است. هان از محققان این پروژه می‌گوید: دستگاه تصفیه آب کوچک و ارزان می‌تواند نیاز به آب سالم بسیاری از ساکنین کشورهای در حال توسعه را تامین کند و همچنین مانع از گسترش برخی بیماری‌ها می‌شود. ساخت تصفیه‌خانه‌های بزرگ صنعتی همیشه امکان‌پذیر و قابل انجام نیست، زیرا مصرف انرژی و نیاز به نیروی انسانی موجب می‌شود تا هزینه تصفیه آب به شدت افزایش یابد. هان می‌افزاید: در حال حاضر دستگاه‌های کوچک تصفیه آب وجود دارد اما آنها تنها می‌توانند نمک‌ها و یون‌ها را جدا کنند و از زدودن آلاینده‌های آلی عاجز هستند. این ادوات براساس فرآیند اسمز معکوس کار می‌کنند. مطالعات ما نشان می‌دهد که غشاءهای نانولوله کربنی می‌تواند یون‌ها را با داشتن ابعاد مختلف از آب جدا کند و همچنین آلاینده‌های مختلف نیز توسط این فیلتر جداسازی می‌شوند. دستگاه‌های تصفیه آب رایج در بازار توسط برق شهری کار می‌کنند اما این دستگاه جدید با باتری قابل شارژ کار می‌کند.
نانولوله‌های کربنی دارای مساحت سطحی بالایی هستند در نتیجه ظرفیت زدایش زیادی دارند؛ از سوی دیگر، این نانولوله‌ها به راحتی قابل اصلاح بوده و با اعمال فرآیندی نظیر پلاسما می‌توان ویژگی‌های سطحی آنها را اصلاح کرد. این گروه تحقیقاتی درصدد استفاده از دیگر ترکیبات نظیر گرافن برای تصفیه آب هستند.

منبع:
http://www.csiro.au/Portals/Media/Plasma-treated-nano-filters-help-purify-world-water-supply.aspx

برگرفته از: nano.ir
 

آخرین ویرایش۰۴ مهر ۱۳۹۲

نظر شما :