کاهش هزینه تولید پیل خورشیدی با نانوسیم مسی

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۸ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۴۹۳
محققان آمریکایی در دانشگاه دوک قصد دارند از مس به جای اکسید قلع ایندیم که ماده گران قیمتی است ، در پیلهای خورشیدی استفاده کنند تا بدین شکل هزینه تولید پیل را کاهش دهند.

در حال حاضر فرآیند تبدیل نور خورشید به سوخت یکی از چالش های شیمی مدرن است. در این زمینه متخصصان شیمی با استفاده از نور خورشید مولکول های آب را از هم جدا می کنند ( اکسیژن و هیدروژن را جدا می کنند ) و هیدروژن را به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می دهند.

این پدیده در طبیعت به صورت فرآیند فتوسنتز انجام می شود و بیش از نیم قرن است که دانشمندان به دنبال تقلید از گیاهان هستند.

اکسید قلع ایندیم به دلیل شفافیت می تواند نور را از خود عبور دهد و همچنین می تواند آغازگر واکنش شکستن مولکول های آب و در نهایت هدایت گر الکتریسیته تولید شده باشد.

ویلی از محققان این پروژه گفت : ایندیم ماده ای کمیاب در طبیعت است و مقدار فراوانی آن در پوسته زمین مشابه فراوانی نقره است. بنابراین پیل های خورشیدی که با این ماده ساخته می شوند از نظر هزینه مقرون به صرفه نیستند و قابل رقابت با منابع دیگر انرژی نظیر زغال سنگ و گاز نیست .

پژوهشگران دانشگاه دوک نانوسیم هایی از جنس اکسید مس ساخته اند که می تواند جایگزین این ماده باشد. این گروه نتایج یافته های خود را در نشریه Angewandte Chemie به چاپ رساندند.

مس هزار برابر فراوان تر از ایندیم و قیمت آن یک صدم این عنصر است.

نانوسیم مسی را با هزینه کمتری نسبت به اکسید قلع ایندیم می توان تهیه کرد زیرا نانوسیم مسی را به سادگی می توان به صورت جوهر روی سطح شیشه یا پلاستیک چاپ کرد، این کار با استفاده از یک دستگاه چاپگر امکان پذیر است.

این در حالی است که اکسید قلع ایندیم نیاز به تجهیزات پیچیده تر و پمپ خلاء دارد.

براساس نتایج این تحقیق نانوسیم مسی می تواند 7 برابر بیشتر از اکسید قلع ایندیم نور خورشید را از خود عبور دهد. از دیگر مزایای این نانوسیم ها انعطاف پذیری آنهاست در نتیجه می توانند روی بدنه خودروها نصب شوند.

منبع:
http://www.azonano.com/news.aspx?newsID=28845
آخرین ویرایش۱۹ دی ۱۳۹۲

نظر شما :