نانوکامپوزیت‌های دندانی تقویت شده در کشور ساخته شد

۲۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۷ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۳۹۶

محققان کشورمان موفق به ساخت نانو کامپوزیت‌های دندانی تقویت شده با نانوذرات سیلیکا و الیاف(FRC) شدند.
عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت و مجری طرح با بیان اینکه کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف (Fiber Reinforced Composites (FRC کاربرد وسیعی در دندانپزشکی ترمیمی و ارتودنسی به عنوان بریج، اسپلینت و غیره پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: این کامپوزیت‌ها با خواص مکانیکی و زیبایی عالی دربسیاری از موارد جایگزین مناسبی برای مواد سنتی فلزی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه این تکنیک محافظه‌کارانه بوده و باعث حفظ حداکثری نسج سالم دندان می‌شود، تصریح کرد:‌ دراغلب موارد، پروتزهای کامپوزیتی آسیب دیده را می‌توان دوباره ترمیم و پرداخت کرد. همچنین این پروتز مراحل لابراتواری ساده ای داشته ونیاز به ریخته‌گری ندارد و هزینه درمان به خصوص درانواعی که با روش مستقل تهیه می‌شوند بسیار کمتر است.

به گفته نعیمی جمال، درمان یک جلسه‌ای با این پروتز برخلاف پروتز ثابت فلز – سرامیک که نیاز به چندین جلسه دارد از دیگر مزایای این طرح است.

وی درخصوص دیگر مزایای این طرح نیز گفت:‌ به علت عدم استفاده از فلز در این پروتز و مواد اپک، ترانسلوسنسی مناسب ایجاد شده و پروتز بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر با بیان اینکه در حال حاضر تمام FRC های مورد استفاده در دندانپزشکی وارداتی و بسیار گرانقیمت هستند، تصریح کرد:‌ بر اساس آخرین آمار سازمان غذا و دارو در تاریخ 22 تیرماه سال جاری به طور میانگین سالیانه سه میلیون و 200 هزار دلار کامپوزیت‌های دندانی وارد کشور می‌شود که با انجام این طرح نیاز کشور به کامپوزیت‌های دندانی FRC تا حد زیادی برطرف شده و از خروج مقادیر زیادی ارز خودداری می‌شود.

نعیمی تصریح کرد: قیمت تمام شده این محصول نسبت به مشابه خارجی کمتر از یک چهارم پیش‌بینی می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه فناوری ساخت این کامپوزیت‌ها پیچیده نمی‌باشد و با امکانات داخل قابل دسترسی است، خاطرنشان کرد:‌ نمونه نیمه صنعتی این طرح با حمایت مالی وزارت صنعت و با اعتباری حدود 117 میلیون تومان نهیه شده و در حال حاضر قرار است که نمونه اولیه این محصول تولید و در اختیار همکاران این حوزه قرار گیرد و پس از جمع کردن نظرات نهایی تولید صنعتی آن انجام شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، این طرح توسط وی و دکتر محمد عطایی، دانشیار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام گرفته است.

منبع:ایسنا

 

آخرین ویرایش۲۲ مهر ۱۳۹۲

نظر شما :