موفقیت دانشجویان دانشگاه کاشان در ساخت سامانه تصفیه پساب با استفاده از فناوری پلاسما

موفقیت دانشجویان دانشگاه کاشان در ساخت سامانه تصفیه پساب با استفاده از فناوری پلاسما

تعداد بازدید:۲۷۴۶
موفقیت دانشجویان دانشگاه کاشان در ساخت سامانه تصفیه پساب با استفاده از فناوری پلاسما

رییس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان گفت: تیم نانو استارتاپی پنتا(panta) دانشجویان دانشگاه کاشان موفق به ساخت دستگاه پایلوت تصفیه پساب با استفاده از فناوری پلاسما شدند.

دکتر مسعود همدانیان با اشاره به اینکه، این دستگاه تصفیه پساب با استفاده از فناوری پلاسما می باشد، افزود: پلاسما حالت چهارم ماده است که با ایجاد آن نقاط پرانرژی در مقیاس های میکرو ونانو بوجود می آید که می تواند تمام ترکیبات آلاینده را با راندمان بالا تخریب نماید.

وی اظهار داشت: سیستم تیم پنتا براساس پلاسمای پالسی است که می تواند در مقایسه با روش های معمول هزینه انجام فرآیند را با کاهش انرژی مصرفی همراه  داشته باشد. 

رضا محصل یکی از محققان این طرح گفت: این دستگاه قابلیت حذف رنگ تقریبا 100% انواع رنگ های آلاینده، کاهش % 90- 80 COD آب و کاهش آرسنیک موجود در آب و رساندن به استاندارد آشامیدنی (زیر  10ppb) را دارد.

وی افزود: مدت زمان راه اندازی و عملیاتی کردن این دستگاه نسبت به روش های متداول بسیار اندک است و می تواند حتی در مسیر فرآیند تصفیه انواع صنایع قرار گیرد در حالی که تغییر اساسی در مسیر تصفیه آنها انجام نمی گیرد در عین آنکه راندمان تصفیه را بالا می برد.

وی با اشاره به اینکه پلاسما حالت چهارم ماده بوده و محتوی ذرات باردار، یون ها و رادیکال ها می باشد، گفت:  با ایجاد پلاسما و تخلیه الکتریکی بدون تغییر دمای توده سیال، محیطی با نقاط پرانرژی در مقیاس های میکرو و نانو به وجود می-آید که قادر است هر نوع ترکیب آلاینده و آلی را با راندمان بالا تخریب نماید.

محصل اظهار داشت: مطالعات زیادی بر روی استفاده از این فناوری بر روی تصفیه انواع پساب ها انجام گرفته است که انتخاب تجهیزات و نوع خروجی آن اهمیت به سزایی در کنترل راندمان تخریب آلاینده ها و کاهش هزینه ها داراست.

وی با بیان اینکه سیستم های پالسی نسبت به حالت های معمول، کاهش مصرف انرژی و افزایش توان تخلیه در زمان کوتاه را درپی خواهد داشت، افزود: در حقیقت این سیستم ها با کاهش زمان وصل دستگاه، کاهش انرژی را در پی دارد.

وی از مزایا و قابلیت های این دستگاه را  افزایش راندمان تصفیه در مقایسه با روش های معمول،  کاهش هزینه عملیاتی، حذف آرسنیک به کمتر از ppb 10،  عدم استفاده از مواد شیمیایی، کاهش فضای مورد نیاز جهت فرآیند تصفیه، عدم افزایش TDS نسبت به روش های متداول، حذف کامل میکروب ها و آلاینده های بیولوژیکی (پساب بیمارستانی) از پساب، سرعت بالای سیستم، عدم نیاز به فیلتراسیون، هزینه راه اندازی پایین، افزایش اکسیژن محلول در آب با آبکافت آب و داخلی بودن بیشتر تجهیزات عنوان کرد.

اکبر تکری یکی دیگر از محققان و اعضای این تیم با اشاره به اینکه تیم پنتا تاکنون توانسته است یک پایلوت از فناوری پلاسما جهت تصفیه پساب کارخانه فرش بسازد، خاطر نشان کرد: دستگاه مذکور قابلیت ارائه برای مراکز مختلف جهت انواع آزمایشات بر روی پساب های مختلف با قابلیت تغییر شدت جریان، ولتاژ و زمان قطع و وصل متفاوت را داراست.

وی با بیان اینکه ارائه سیستم پلاسمایی پنتا به شرکتهای تصفیه پساب و آب با قابلیت قرارگیری در مسیر تصفیه بدون تغییر اساسی در جریان فرآیندی تصفیه شرکت مذکور از دیگر قابلیت های این دستگاه است افزود: این تیم در گام بعدی به دنبال افزایش مقیاس سیستم خود با جذب سرمایه خواهد بود.

رضا محصل، اکبر تکری، حامد بنانی فرد و سید علی رضا موسوی از اعضای تیم پنتا و محققان ساخت این دستگاه هستند.

انعکاس خبر در رسانه ها:

وزارت علوم

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری صدا وسیما

خبرگزاری دانشجویی

خبرگزاری دانا


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۰۹ آبان ۱۳۹۸