ساخت سیستم تولید نانوذرات فلزی در خلأ توسط محققان کشور

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۰ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۴۲۵
 پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سیستم‌های تولید نانوذرات فلزی در خلأ به روش CVC و IGC و هم‌چنین صادرات دستگاه به ژاپن شدند.

یکی از روش‌های تولید نانوذرات روش چگالش گاز در فاز بخار (Inert Gas Condensation) است. در این روش با بخارکردن ماده موردنظر در فشاری مناسب در اتمسفری از گاز خنثی و نشاندن آن روی سطح بسیار سردی که توسط نیتروژن مایع از خارج محفظه شارژ شده و در داخل محفظه خلأ می‌چرخد می‌توان به ذرات بسیار ریز نانومتری دست یافت که این نانوذرات در بسیاری از فرآیند‌ها جهت تولید و ارتقاء مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهدوی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیک صنعتی شریف و مدیرعامل این شرکت  با بیان این‌که این شرکت در حدود 20 سال است که در حوزه طراحی و ساخت سیستم‌های وکیوم و لایه‌نشانی در خلأ فعالیت دارد، گفت: مهندسان ما پس از طراحی و ساخت انواع سیستم‌های لایه‌شانی و اسپاترینگ موفق به ساخت سیستم‌های تولید نانوذرات فلزی در خلأ به روش‌های CVC و IGC شده و به بحث فن‌آوری نانو که در دنیای امروز بسیار پراهمیت است وارد شده‌ایم.

وی ادامه داد: سیستم‌های تولیدی شرکت در مراکز مختلف تحقیقاتی، دانشگاهی و صنعتی در زمینه تحقیقات و همچنین ساخت انواع سنسور‌های مغناطیسی، سنسور‌های گازی و اپتیکی، لایه‌های نازک ابررسانا، تولید نانوتیوب‌ها، نانووایر‌ها و...کاربرد دارند.

مهدوی درباره سیستم تولید نانوذرات فلزی در خلأ به روش‌های CVC و IGC خاطرنشان کرد: این سیستم‌ها که به سفارش دانشکده علوم مواد دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار طراحی و ساخته شده از بخش‌هایی چون تانک نیتروژن چرخان در خلأ، واحد تولید بخارات شیمیایی و شیر‌های MFC تشکیل شده و می‌تواند نانوذرات فلزی با کیفیت بالا ایجاد کند.

وی تصریح کرد: سیستم‌های تولید نانوذرات علاوه بر این‌که در بسیاری دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به سفارش یک دانشگاه ژاپنی به آن کشور صادر شده که افتخار بزرگی برای مهندسان ما و کشور است.

مهدوی در پایان از ابتکار خوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل و ارائه‌ تسهیلات به مراکز دانشگاهی برای خرید این تجهیزات که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده تشکر کرد.

منبع:ایسنا
آخرین ویرایش۲۹ خرداد ۱۳۹۲

نظر شما :