پدر نانو فناوری درگذشت

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۸ اخبار پژوهشی
تعداد بازدید:۴۷۴
هاینریش روهرر، پیشگام سوئیسی عرصه نانوفناوری که در ساخت میکروسکوپ تونل‌زنی اسکن‌کننده برای مشاهده و دستکاری اتم‌های منفرد همکاری داشت، در گذشت.

«لابراتوار تحقیقاتی IBM» در زوریخ، روز پنج‌شنبه (16 می) خبر مرگ این دانشمند را اعلام کرد.

روهرر و همکارش گرد بینیگ، نسخه پیشرفته‌ای از اولین میکروسکوپ الکترونی متعلق به دهه 1930، را طراحی و آن را «میکروسکوپ تونل‌زنی اسکن‌کننده» نام نهادند.

وی زمانی که در لابراتوار IBM کار می‌کرد، به همراه بینیگ جایزه نوبل سال 1986 فیزیک را به خود اختصاص دادند و آن را با ارنست روسکا، طراح اولین میکروسکوپ الکترونی، به اشتراک گذاشتند.

روهرر و بینیگ پدران نانوفناوری (ساخت و تغییر اشیا بی‌نهایت کوچک) شناخته شده‌اند، زیرا ابزار ابداعی‌شان برای حرکت‌دادن اتم‌ها حول اتم‌های دیگر در هر بار، به کار می‌رود.

طراحی میکروسکوپ مزبور نقطه عطفی در تاریخ فناوری علم و اطلاعات به شمار می‌آید.

این ابزار دانشمندان را قادر ساخت اتم‌ها را برای نخستین بار تصویربرداری، اندازه‌گیری و دستکاری کنند و همچنین پنجره جدیدی را پیش روی محققان عرصه نانوفناوری گشود.

روهرر در تاریخ 6 ژوئن سال 1933 در سوئیس دیده به جهان گشود و در سال 1960 به اخذ درجه دکتری از «موسسه فناوری فدرال سوئیس» نائل آمد.

این محقق پس از همکاری کوتاه‌مدت با دانشگاه روتگرز، به لابراتوار تحقیقاتی IBM پیوست و تا سال 1997 در آن‌جا به فعالیت‌ علمی اشتغال داشت. 
آخرین ویرایش۰۴ خرداد ۱۳۹۲