معرفی کتاب: فیزیک زندگی را دگرگون می کند

۲۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۳ مطالب جالب و آموزنده
تعداد بازدید:۸۹۷


کتابچه‌ای با عنوان «فیزیک: زندگی در تغییر» (Physics: Transforming Lives)، شامل مجموعه‌ای از مطالعات موردی برای نشان دادن ارزش اقتصادی پژوهش در فیزیک و تأثیر سودمندی فیزیک بر زندگی روزمره‌ توسط موسسه فیزیک لوپ (Iop)منتشر شد.

موضوعات انتخاب‌شده همگی با عبارات ساده و مناسبی برای غیر‌فیزیکدان توصیف شده است. به طوری که هم برای دولتمردان و هم دانش آموزان مدرسه ها نیز مفید خواهد بود.
همچنین هر موضوع شامل تاریخچه‌ی کوتاهی از چگونگی روند توسعه و پدید‌آمدن فن‌آوری‌های روزمره بر پایه‌ی علم فیزیک است.
در این گزارش نقش برجسته ای که فیزیک و فیزیکدانان در زندگی مدرن و روزمره ما دارند نشان داده شده است.
به طور مثال در عرصه‌ی «سلامت» نشان داده شده است که فن‌آوری های فیزیکی مانند MRI و شتابدهنده‌های ذرات در ارتقای روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان نقش کلیدی را بازی می‌کنند.
نقش فیزیک در توسعه‌ی تلفن‌های هوشمند و سیستم های مکان یاب و راهنمای ترافیکی GPS، مشخص و پررنگ است. اهمیت اقتصادی این فن‌آوریها چه قدر است؟
در این مجموعه همچنین موضوعات مشابه دیگری مانند نقش فیزیک و فیزیکدانان در صنعت فضا، نمایشگر‌های کریستال مایع (LCD)، الکترونیک انعطاف پذیر، برچسب‌‌های فرکانس رادیویی RFID ، فیبرهای نوری، بهره‌وری انرژی، ذخیره‌سازی داده‌ها و آشکارسازی مواد منفجره و آلاینده‌ها نیز بررسی شده است.
در این گزارش آمار و ارقام فراوان است. گوشه‌ای از این آمار در اینجا آورده شده است:
اکنون ۹۰% تلویزیون‌ها از نمایشگرهای LCD بهره می‌برند و با اطمینان پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۵، ۲۶۰ ‌میلیون تلویزیون، با کیفیت ۴ برابر در سراسر جهان به‌فروش خواهد رسید.
با توجه به هزینه‌های مربوط به آلودگی هوا، ??? از تولید ناخالص چینی ها از دست رفته است.
همچنین در این گزارش با توجه به نشانه هایی مبنی بر اینکه در روند بهره گیری فن‌آوری از فیزیک و فیزیک دانان چه آینده ای پیش روی ماست، با صراحت و شجاعت پیش بینی هایی شده است.
از جمله این پیش بینی ها شامل موارد زیر است:
-تعداد محاسبات همزمانی که یک کامپیوتر DNA در اندازه ی ِ مکعبی به اضلاع یک سانتی‌متر، به طور نظری می‌تواند اجرا کند، ۱۰‌تریلیون است.
- طول عمر یک لامپ LED، ۵۰۰۰۰ ساعت است و اگر آمریکا به سرعت تا ۲۰۲۷ به سمت نور LED حرکت کند، ۲۶۵‌ میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف انرژی پیش‌بینی شده است.
این گزارش به وضوح در مقصود و هدف خود برای نشان دادن اهمیت اساسی فیزیک در زندگی روزمره‌ به ما موفق است.

این کتاب را میتوانید با کلیک کردن روی همین متن دانلود کنید.( فرمت فایل بصورت pdf است)

خبر برگرفته شده  از انجمن فیزیک ایران
آخرین ویرایش۲۵ شهریور ۱۳۹۲

نظر شما :