نانولوله‌های کربنی انعطاف‌پذیر چاپی

۰۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۵ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۴۵۴


(برای دیدن بزرگنمائی روی عکس کلیک کنید)
 
نانولوله‌های کربنی انعطاف‌پذیر چاپی تولید وسایل الکترونیکی ارزان تر و صفحه نمایش هایی به اندازه دیوار را به ارمغان می آورند.
محققان برای اولین بار، با استفاده از یک فرآیند معمولی چاپ، با توان عملیاتی بالا، ورق هایی حاوی ترانزیستورهای نانولوله کربنی بر روی ورق های پلاستیکی انعطاف پذیر (PET) ایجاد کردند.

این ورق های انعطاف پذیر، از همان نوع پلاستیکی ساخته شده که قوطی های نوشابه خانواده از آن ساخته شده اند و می تواند برای تولید صفحه نمایش های کم مصرف، به کوچکی صفحه نمایش یک گوشی هوشمند و یا به بزرگی دیوار اتاق نشیمن ساخته شده و یا به عنوان پوست حساس الکترونیکی، برای روبات ها و اندام های مصنوعی، بکار رود.

این نوآوری توسط Ali Javey و همکارانش در برکلی، شکل گرفته است، همان گروهی که قبلا پوست الکترونیکی را با استفاده از نانو لوله های کربنی در سال 2011، تولید کردند.            



                                                                                                                                                                                           
(برای دیدن بزرگنمائی روی عکس کلیک کنید)
 

در حالی که نتیجه نهایی هر دو مطالعه نسبتا مشابه بود و در هر دو از ورق های پلیمری، حاوی ترانزیستور های نانولوله کربنی بسیار نازک ساخته شده بودند و تنها تفاوت اصلی این است که اولین مطالعه با استفاده از یک روند بسیار کند و پر زحمت به نتیجه رسیده بود.

در فرآیندی مشابه فرآیند چاپ دوار پیوسته که به طور معمول، برای مجلات، کاتالوگ و بسته بندی استفاده می شود (مقوا، پلاستیک، و غیره) ، ورق های جدید تک جداره حاوی ترانزیستورهای نانولوله کربنی (TFTs SWCNT)، با استفاده از چاپ معکوس گراور، تولید می شود.

نکته هیجان انگیز این جاست که چاپ گراور، به صورت انبوه، مقیاس پذیر است. با چاپ گراور تجاری چاپخانه می توان یک رول با عرض سه متر از کاغذ یا پلاستیک را با سرعتی تا 14 متر (46 فوت) در ثانیه، تولید کرد.

منبع:
http://www.extremetech.com/extreme/164564-printed-flexible-carbon-nanotubes-for-cheaper-electronics-and-wall-sized-displays

برای کسب اطلاعات بیشتر:
http://nano.eecs.berkeley.edu/publications/NanoLett_2013_fully-printed-CNT-TFTs.pdf

و همچنین:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/nl401934a

 

 

آخرین ویرایش۰۴ شهریور ۱۳۹۲

نظر شما :