موفقیت دانشمندان در رشد متراکم‌ترین آرایه نانوتیوب‌های کربن

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ اخبار پژوهشی
تعداد بازدید:۵۳۶


 دانشمندان انگلیسی موفق به رشددادن متراکم‌ترین آرایه نانوتیوب‌های کربن شدند.

 ویژگی‌های ایده‌آل مکانیکی، الکتریکی و حرارتی نانو‌تیوب‌های کربن آن‌ها را به ماده‌ای اغواکننده برای تولیدکنندگان الکترونیکی تبدیل می‌کند.

 

با این حال، دانشمندان همواره معتقد بوده‌اند رشددادن سیلندرهای ریز گرافن با تراکم بالا و مورد نیاز برای بسیاری از کارکردهای میکروالکترونیکی، فرایندی دشوار است.

 

دانشگاه کمبریج انگلستان به تازگی تکنیکی ساده‌ای را برای افزایش تراکم مجموعه نانوتیوب‌های رشدداده شده بر روی پشتیبان‌های رسانا ارائه داده‌اند. این تکنیک میزان رشد نانوتیوب‌ها را در مقایسه با شیوه‌های پیشین پنج برابر می‌کند.

نانوتیوب‌های با تراکم بالا می‌توانند جایگزین تعدادی از اجزای الکترونیکی فلزی و منجر به ابداع سیستم‌های سریع‌تر شوند.

جنبه تراکم بالا اغلب در بسیاری از فرایندهای رشد نانوتیوب‌های کربن نادیده گرفته می‌شود و مشخصه‌ای غیرمعمول در رویکرود جدید است.

آرایه‌های با تراکم بالا برای کاربردهای خاص نانوتیوب‌های کربن از قبیل ابزار الکترونیکی و مواد رابط حرارتی ضروری هستند.

پروفسور رابرتسون و همکارانش در این مطالعه نانوتیوب‌های کربن را بر روی یک سطح مسی رسانا رشد دادند. این سطح با کاتالیزورهای کبالت و مولیبدنوم پوشیده شده بود.

در رویکرد جدید، محققان در دمای پایین‌تر از حد معمول که در صنعت نیمه‌رسانا به کار می‌رود، نانوتیوب‌ها را رشد دادند.

زمانی که تعامل فلزات با استفاده از طیف‌سنج فوتوالکترون اشعه ایکس تحلیل شد، ایجاد یک بستر حمایتی برای شکل‌گرفتن مجموعه نانوتیوب‌ها گزارش شد. رشد نانوتیوب بعدی بالاترین تراکم جرمی را که تاکنون گزارش شده، نشان داد.

در ابزار میکروالکترونیک‌، رویکرد رشددادن آرایه‌های نانوتیوب‌های کربنی بر روی رساناها می‌تواند به طور بالقوه‌ای اتصالات مس‌محور جریان را در نسل آینده‌ ابزار جایگزین کند.

در آینده، آرایه‌های نانوتیوب‌های کربنی قوی‌تر ممکن است به ارتقا مواد رابط حرارتی، الکترودهای باتری و ابرخازن‌ها کمک کند.

جزئیات این موفقیت علمی در مجله Physics Letters به لینک زیر منتشر شد.
http://apl.aip.org/resource/1/applab/v103/i7/p073116_s1?isAuthorized=no

 

آخرین ویرایش۱۲ شهریور ۱۳۹۷