روشی نوین برای خنک کردن راکتورهای هسته ای با استفاده از نانوذرات اکسید آهن

۱۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۴ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۶۹۴

چیدمان پژوهش انجام شده در آزمایشگاه راکتور هسته ای دانشگاه MIT
عکس از: http://web.mit.edu


محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا با همکاری یک دانشگاه استرالیایی موفق شدند با استفاده از نانوذرات اکسید آهن و مغناطیس روش نوینی برای برای خنک کردن وسایل الکترونیکی تا راکتورهای همجوشی هسته ای بوجود آورند.

همجوشی (گداخت) هسته ای یا فیوژن فرآیندی عکس عمل شکافت هسته ای است.

در فرآیند همجوشی هسته ای هسته های سبک مانند هیدروژن ، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته های سنگین تر و مقداری انرژی تولید می شود.

 ون هو معاون آزمایشگاه راکتور هسته ای دانشگاه ام آی تی در خصوص نتایج تحقیقات انجام شده گفت : در حالت عادی برای انتقال گرما از باله یا شیار برای پمپاژ آب و انتقال گرما استفاده می شود که افزایش سطح یکی از نتایج استفاده از این تکنولو‍ژی است .

اما در روش جدید وظیفه خارج کردن گرما بر عهده نانوذرات موجود در این نانوسیال است که با استفاده از میدان مغناطیسی از کنار منبع گرمایی عبور کرده و کار انتقال گرما را برعهده می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه این روش گرانتر از روشهای مرسوم بوده و برای همه دستگاه ها قابل اجرا نیست افزود : این سیستم تنها برای دستگاههایی کاربرد دارد که نیاز به خنک کنندگی موضعی دارند و نیازی نیست تمام دستگاه خنک شود.

وی از پروسسورها به عنوان گزینه مناسبی برای استفاده از این سیستم نام برده و ادامه می دهد : با استفاده از میدان مغناطیسی دوغاب حاوی نانو ذرات از کنار نقطه گرمایی عبور داده شده و نسبت به روشهای مرسوم دیگر تا 300 درصد کارایی سیستم خنک کننده افزایش خواهد یافت .

منبع:
http://web.mit.edu/newsoffice/2013/magnetic-nanoparticles-could-aid-heat-dissipation-1119.html
آخرین ویرایش۱۶ دی ۱۳۹۲

نظر شما :