ساخت اولین نانودوربین جهان

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۱ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۴۳۸

عکس از سایت دانشگاه MIT
 

محققان دانشگاه MIT آمریکا موفق به ساخت اولین نانودوربین جهان شدند.

سرعت این نانودوربین به اندازه سرعت نور است و هیچ تکنولوژی در دنیا توان رقابت با آن را ندارد.

این دوربین سه بعدی هفته پیش در نمایشگاه Siggraph Asia واقع در هنگ کنگ اعلام عمومی شد و آنچه حیرت همگان را برانگیخت، قیمت 500 دلاری آن بود.

در ساخت این دوربین از حسگر بازی شرکت مایکروسافت استفاده شده است. این حسگر Kinect نام دارد و قادر به تحلیل سه بعدی بدن و حالات بازو و پای افراد است.

با استفاده از سیگنال های ارسال شده از دوربین و سیگنال های منعکس شده از جسم، دوربین به راحتی قادرست مکان دقیق جسم را شناسایی کند و از این طریق عمق تصویر واقعی را در عکس نمایش دهد.

نانودوربین ساخته شده مجهز به سیستمی است که مانع از تارشدن عکس می شود.

در سال 2011 گروهی از محققان دانشگاه MIT از دوربینی رونمایی کردند که قادر به تصویربرداری با سرعت یک تریلیون فریم در ثانیه بود ولی ساخت آن هزینه ای بالغ بر 500 هزار دلار دربرداشت.

دوربین جدید تمام ویژگی های دوبین گران قیمت و پیشرفته قبلی را پوشش می دهد؛ در حالیکه ساخت آن کمتر از 500 دلار هزینه دربردارد. تصویربرداری در این دوربین به کمک سیگنال های موجی شکلی انجام می شود که دوه تناوب آن ها به اندازه نانوثانیه است.

مهمترین کاربرد این دوربین، تصویربرداری پزشکی و ساخت آشکارسازهای حرفه ای برای جلوگیری از تصادف است؛ همچنین می توان از این دوربین در دستگاه های شناسایی حرکات انسان برای بازی های کامپیوتری تعاملی استفاده کرد.

مهمترین مزیت نانو دوربین ساخته شده توسط محققان MIT این است که کارایی آن در شرایط جوی مانند مه، برف یا باران کاهش پیدا نمی کند و همچنین اشیای شفاف و منعکس کننده نور در فعالیت آن خللی ایجاد نمی کنند.

منبع:
http://web.mit.edu/newsoffice/2013/inexpensive-nano-camera-1126.html
آخرین ویرایش۱۳ آذر ۱۳۹۲

نظر شما :