اختراعی که چشم انداز صنایع مختلف را به سرعت دستخوش تغییر می کند

۰۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۸ اخبار علمی و تحقیقاتی
تعداد بازدید:۴۴۳
گروهی از فیزیکدانان نظری آزمایشگاه ملی شتاب دهنده آمریکا و دانشگاه استنفورد، رسانایی را طراحی کردند که راندمان یا کارایی رسانایی آن 100 درصد است. با توجه به اینکه نسل رساناهای کنونی تا 60 درصد کارایی دارد این اختراع سبب تولید نسل جدیدی از محصولات در صنایع مختلف خو اهد شد.
پیش بینی می شود که یک لایه تک اتمی قلع در یک ساختار دوبعدی، در دمای اتاق، قابلیت رسانایی با راندمان 100 درصد را داشته باشد. رسانا وسیله ای است که جریان الکتریسه را از خود عبور می دهد .

در صورت ساخت این نانو لایه رسانا، مهمترین کاربرد آن در ساخت تراشه های فوق ریز سریع است که انرژی کمی را صرف می کنند و مقدار گرمای تلف شده در آنها حداقل است.

به گزارش ایرنا و به گفته محققان نتایج این تحقیق می تواند صنایع به ویژه صنایع خانگی و نظامی را به طور کلی متحول سازد و مدت زمان مصرف انرژی را در محصولات مختلف به حداقل خود برساند. به طور مثال ممکن است فعالیت ماشین های ظرفشویی خانگی و صنعتی با استفاده از این اختراع از واحد ساعت به دقیقه تغییر پیدا کند و این امر بهره وری در صنایع را بسیار افزایش می دهد.

قلع به طور ذاتی عایق است ولی اگر یک لایه از اتم های آن کنار هم چیده شوند، الکترون ها را وادار می کنند که در خطوط مشخصی، بدون وجود مقاومت حرکت کنند و یک رسانای ایده آل تشکیل شود.

محققان می گویند این آزمایش دستاورد دیگری نیز داشته و آن دریافت این نکته است که اضافه کردن اتم فلوئور به یک ساختار اتمی، راندمان هدایت الکتریسیته را در آن ساختار به میزان 100 درصد می رساند؛ ولی این فرآیند باید در دمان 100 درجه سانتی گراد انجام شود.

راندمان بالاترین رسانای ساخته شده تا امروز، حدود 60 درصد است. نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.


آخرین ویرایش۰۱ دی ۱۳۹۲

نظر شما :